לומדה מותאמת לקוח? למה להשתמש בשירותים של מפתח הדרכה מקצועי?
הדרכה היא קריטית לארגון. בהדרכה נכונה הארגון ישיג את מטרותיו העסקיות ביתר מהירות ובעוצמה רבה יותר. מנהלים נתקלים כל הזמן ובאופן שוטף ובעיקר בתהליכי הפקת לקחים במצבים בהם מתברר שאיכות ההדרכה לא היתה טובה מספיק. לא ממוקדת מספיק. גנרית מדי. קצרה מדי. מצבים בהם עובדים שונים קיבלו מסרים שונים במהלך ההדרכה. אלו מצבים של חוסר אחידות וחוסר מיקוד בצרכי הארגון, במטרותיו ובדרכים להשיג מטרות אלו.
בואו נדבר על הדרכה הנחשבת פשוטה גנרית וקלה לפיתוח. למשל בטיחות במשרד. אתם בודאי שואלים את עצמכם מדוע לפתח הדרכה ספציפית ולא להשתמש בעשרות מדריכים גנריים המפוזרים ברחבי הרשת. אז הנה התשובה: מטרת ההדרכה היא לא ללמד על בטיחות במשרד. המטרה היא אחרת לגמרי: בסיום ההדרכה לא יהיו יותר תאונות במשרדים הספציפיים של הארגון ובמידה וקרתה תאונה כל עובד יידע בדיוק כיצד לטפל בתאונה ובנפגעים בצורה המיטבית, איפה נמצאים בדיוק לחצני אזעקת אש? מה הטלפון של ממונה הבטיחות? מה הטלפון של גורמי הביטחון? איך יוצאים ביציאות החירום הספציפיות לכל קומה? מה השילוט שאני רואה פה? ועוד ועוד. נכון, שחלק מההנחיות הם גנריות אולם חלק ספציפיות וייחודיות לכל ארגון ולכל מבנה בארגון.
איך אפשר לפתח הדרכה ספציפית כזו? למקצוע הזה קוראים מפתחי הדרכה. הם מפרקים לגורמים את התוכן ומאגדים אותו מחדש בצורה דידקטית מעוצבת וממוקדת לארגון.
למה לא לתת את המשימה לעובדי מחלקת ההדרכה? אפשר, אבל זה לא המקצוע שלהם. תפקידם לנהל את הדרכת העובדים, לדאוג להפצת הידע, לקבוע איזה עובד ילמד מה ואת דרכי הקידום שלו בעקבות אותן הדרכות, איזה נושאים ילמדו ואיזה מחלקות בארגון יקבלו הדרכות וכמותן. אותם עובדים לא צריכים לפתח את הקורס עצמו. בדיוק כפי שהם לא עוסקים בייעוץ משפטי (למרות שבהרבה מקרים החוקים ברורים או בניקיון המשרד. יש חשיבות עצמה לפיתוח ההדרכה על ידי גורם שמקצועו הוא פיתוח הדרכה ולא על ידי גורם שמקצועו בטיחות (במקרה המדובר) לקחתם חברת בטיחות שיודעת לפתח לומדות? למעשה לא עשיתם דבר כי אתם ואנשי הבטיחות באותה חברה "מדברים" באותה שפה. לקחתם חברה העוסקת בפיתוח הדרכה? זו החברה שיכולה להנגיש ולהטיס את ההדרכה קדימה.
מה חברת פיתוח הדרכה עושה?
חברה כזו מתמחה למעשה בכל סוגי ההדרכות והדרכים שיש להעביר אותן. לחברה יש כלים שונים לביצוע הדרכות אלו, בין אם מדובר בלומדות דיגיטליות, סרטונים, VR, משחקים ועוד אמצעי הדרכה רבים. שימוש בעזרי למידה מגוונים תופס את תשומת הלב של מי שצריך לעבור את ההדרכה, ומוכח כיעיל יותר על מנת שהחומר המועבר ייקלט בצורה טובה.
חברה לפיתוח הדרכה מתאימה את האמצעי לצרכי הלקוח ומתחשבת בסוג האוכלוסייה שעוברת את ההדרכה, הניסיון שלהם, המסר המועבר והמשאבים שיש ללקוח. חברה כזו מתמחה בשיטות למידה ובאופן מקצועי בונה עזרים ומדייקת את התוכן המועבר.
הוגו- כלים להפצת ידע משולב
'הוגו' היא חברה שמתמחה בדיוק בזה, התאמת כלי הדרכה לתוכן שבית העסק, מנהלים או ארגונים מעוניינים להעביר. בעזרת מומחים שפועלים במקצועיות אפשר להתאים את סוג ההדרכה שתועבר ולעבוד ביחד על פיתוח הכלי הנכון עבורכם.
החברה מציעה גם שימוש במערכת LMS אשר מבצעת מעקב אחרי העובדים שאכן ביצעו את ההדרכות המיועדות להם. אם מדובר על ארגון או חברה בעלת עובדים רבים, או שעובדיה מפוזרים במקומות שונים ומרוחקים, המערכת תבצע את המעקב בעזרת רישום כל עובד כמשתמש פרטי וסימון ההדרכות שהעובד ביצע.
לתחילת העבודה עם המומחים של הוגו צרו קשר.
אם אתם חוששים שלומדות מותאמות ידרשו עדכונים תכופים שיובילו לעלויות תחזוקה גבוהות. המציאות מוכיחה שהחשש הזה מוגזם.
מה שצריך לדעת על עדכון לומדות:
- תהליך פיתוח הדוק: פיתוח כל לומדה שלנו נעשה בצורה מדוייקת המתאימה למסרים ולתרבות הארגונית של הארגון. במהלך הפיתוח מומחי התוכן של הלקוח ואנחנו דנים כמעט על כל מילה, פסיק ותמונה והתוצאה היא לומדה יציבה ששומרת על הרלבנטיות שלה לאורך שנים
- שינויים דחופים ונקודתיים - לרוב מועברים באמצעות פלטפורמות אחרות של הארגון כגון חוזרים או הודעות במערכות תקשורת פנים-ארגוניות. הלומדה היא לא אמצעי להעברת שינויים ובטח לא שינויים שידוע שיתרחשו כגון שמות אנשי קשר וטלפונים.
- עדכונים קטנים - כשנדרשים, מדובר בדרך כלל על שעות עבודה בודדות והתשלום הוא שעתי ומוגדר לפני תחילת העבודה.
- רענון מקיף - מומלץ לאחר כ-5 שנים, בעיקר לעדכון העיצוב והממשק למראה מודרני יותר
- תוכן אפקטיבי - לקוחות רבים מעדיפים להמשיך עם לומדות ותיקות למרות עיצוב פחות עדכני, כי הלומדה ממש אפקטיבית.
- עדכונים שבוצעו: רק 2 עדכונים נקודתיים (החלפת תיאור החברה, תמונה ועוד ועדכון נוהל בודד).
- אפקטיביות: עדיין משיגה את מטרותיה במלואן ועוברת את כל ביקורות הבטיחות והרגולציה
- החלטת הלקוח: לשמר את הלומדה הקיימת אם התיקון הקל.
בניגוד למערכות רבות אחרות, לומדות מותאמות שפותחו נכון מהוות השקעה לטווח ארוך, עם צורך מינימלי בתחזוקה שוטפת. זהו יתרון משמעותי בהשוואה לפתרונות אחרים שדורשים התחדשות תכופה.
לומדות ארגוניות, יכולות להתעדכן בהתאם לאירועים ספציפיים שקרו בארגון זאת לעומת לומדה גנרית או כלי AI, המוגבלים למידע כללי ולעתים אף מיושן
- אירוע בארגון: עובד נפגע בעת הפעלת מכונה מסוימת בשל נוהל לא ברור
- עדכון בלומדה: הוספת סעיף ספציפי עם דגשים להפעלה בטוחה של אותה מכונה, כולל תמונות מהשטח
- שאלה חדשה במבחן: "מהו סדר הפעולות הנכון להפעלת מכונת X לאחר עדכון הנוהל מתאריך 15.3.2025?"
יתרונות העדכון השוטף של לומדות מותאמות:
- לימוד מאירועים אמיתיים - המידע משקף את המציאות הספציפית בארגון
- התאמה לשינויים בציוד - כשמגיע ציוד חדש, הלומדה מתעדכנת בהתאם
- שילוב למידה עם תחקירים ארגוניים - לקחים מתחקירים משולבים בחומר הלמידה
- סינכרון עם שינויי נהלים - כשמשתנה נוהל, המידע בלומדה מתעדכן מיידית
מבחני ידע בלומדות לא נועדו רק לבדוק ידע, אלא להעביר מסר מדויק ומכוון על פי סדרי העדיפויות של הארגון. AI עשוי לספק תשובות כלליות, אך הוא לא מכיר את המדיניות והדגשים הספציפיים שהארגון רוצה להטמיע.
דוגמה: טיפול בתקלה
- שאלה במבחן לומדה: "בחברתנו, למי יש לדווח במקרה של תקלה?"
- מה הארגון רוצה להדגיש: דיווח לגורמים שונים בהתאם לסוג התקלה וחשיבות הדיווח לפני כל פעולה אחרת.
- מה AI עלול לענות: במקרה של תקלה דווח למנהל התחזוקה. זו תשובה כללית על שרשרת דיווח סטנדרטית שלא תואמת את הנהלים הייחודיים של הארגון
- עובד שלמד מ-AI: מחפש תשובה כללית לגבי כיבוי שריפות
- עובד שלמד מלומדה מותאמת: יודע מיד שיש לסגור את מפסק החשמל הראשי בקומה, להשתמש במטף מסוג הלון מהמטבחון, ולדווח לאחראי הבטיחות הקומתי
ייתרונות המבחנים בלומדות מותאמות:
- הדגשת מסרים ארגוניים קריטיים - "השאלות במבחן מדגישות בדיוק את הנקודות שהארגון החליט שהן החשובות ביותר"
- התאמה למדיניות ספציפית - "אם בארגון יש רכבים חשמליים, תופיע על זה שאלה במבחן המדגישה את הנהלים הייחודיים לארגון"
- העברת מסרים לפי סדר עדיפויות ארגוני - משקל השאלות משקף את חשיבות הנושאים בעיני ההנהלה
- וידוא הפנמת המסר הארגוני המדויק - לא רק ידע כללי, אלא בדיוק מה שהארגון רוצה שהעובדים יידעו וייפנימו
ההתשובה פשוטה: AI לא מכיר את הארגון הספציפי שלך. לומדות מותאמות לקוח כן.
הנה דוגמאות ספציפיות למה ש-AI לא יכול לספק:
- מה AI יגיד: "במקרה שריפה יש לפנות את הבניין דרך מדרגות החירום ולהתקשר למכבי אש."
- מה לומדה מותאמת תגיד: "במקרה שריפה בבניין רמת-חן יש להשתמש במדרגות החירום המזרחיות בלבד, להתקשר למוקד הביטחון בשלוחה 8699, ולהתכנס בנקודת האיסוף שליד חניון האורחים."
המידע הקריטי שלומדות מותאמות מספקות:
- נהלים ארגוניים ספציפיים - "בחברתנו דוחות הציוד מוגשים למנהל הישיר עד ה-3 לחודש, ולא למחלקת רכש"
- מספרי חירום פנימיים - "בעת תקלת חשמל חייגו 7788 למוקד התחזוקה, ולא למוקד החיצוני"
- מיקום ציוד בטיחות - "מטף הכיבוי נמצא מאחורי דלת חדר הישיבות השני בקומה 4"
- אנשי קשר בפועל - "פניות בנושא אבטחת מידע יש להפנות לדני כהן בשלוחה 6541"
כן. הלומדות שלנו כתובות בתוכנת Storyline המתממשקת עם מערכות למידה LMS בתקן Scorm.
פנו אלינו 077-2304400 והצטרפו לעוד ארגונים שכבר רכשו לומדות ומפעילות אותן דרך מערכות הלמידה שלהם. לדוגמא: הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, הפניקס, המזרחי טפחות, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון, מובילאיי, מכון וייצמן, האוניברסיטה הפתוחה ועוד...
זו שאלה שחייבים לשאול לפני תחילת הפיתוח.
הרי כל העובדים יראו את אותה הלומדה.
כיצד הלומד ידע איך לגשת ללומדה? ואם יש כמה לומדות כיצד ידע העובד איזה לומדות הוא צריך ללמוד? איך העובד ידע באיזה שלב בלומדה הוא נמצא? כיצד המנהלים ידעו מי למד? מה למד? מה הציון של הלומד?
על כל אלו אחראית מערכת למידה LMS. המערכת יודעת לשייך כל לומדה ללומד הספציפי, להציג בפניו את שלבי הלמידה, לעקוב אחר הפעילות ולייצא דוחות
אנו מציעים לארגונים שאין להם אין מערכת LMS, שירות ניהול למידה ב'ענן' באמצעות מערכת LMS אותה אנו מנהלים עבור הלקוח. קל, פשוט ותוך דקות אפשר להתחיל ללמוד.
תודה על השאלה. אני חושב שזה בהחלט במסגרת העבודה שלך כיועץ להביא ללקוחותיך פתרונות חדשניים.
נציין רק שאנו דוגלים בלמידה משולבת. גם הדרכה פרונטלית, גם לומדות, גם שיעורים במתכונת זום ועוד.
אז הנה רשימה של יתרונות ללומדה אותן תוכל להציע ללקוח שלך:
- היתרון המשמעותי מבחינת התוכן הוא שהתוכן מפותח ביחד עם מפתחי הדרכה מקצועיים, מעצבים ומומחי התוכן של הלקוח. כתוצאה מכך (מותנה כמובן באיכות הצוות) הלמידה נגישה ובעיקר אחידה. כולם לומדים את אותם מסרים בדיוק, ללא תלות במרצה ספציפי.
- אין צורך לכנס את העובדים, למצוא מרצה, להכין את הכיתה. העובד מקבל קישור, שם משתמש וסימסמא ומתחיל ללמוד בזמן שלו, ממקום מושבו ובקצב שלו.
- כל העובדים משתתפים בלמידה. גם עובדים מרוחקים, מתאים מאד לארגונים מבוזרים או ארגונים גלובליים.
- הלומד יצא מהלומדה להפסקה? לישיבה דחופה? תמיד הוא יכול לחזור בדיוק לדף בו היה ולהמשיך בלמידה
- חסכון משמעותי בזמן הלמידה. אין הפרעות, אין הפסקות. לומדים בדיוק מה שצריך.
- חסכון משמעותי בעיקר בשעות עבודה של העובד ובהוצאות נוספות כגון שינוע, חניה, כיבוד.
- לומדה מפותחת בשפה המתאימה לקהל היעד, עוברת הגהה ודיוק.
- מדובר על חווית למידה חדשנית ונגישה השמה את העובד במרכז.
וכמובן...אם מדובר על סדנה, יש כמות משתתפים שממנה מתחילה האפקטיביות לרדת (בסביבות 12 משתתפים). בלומדה אין הגבלה למספר המשתתפים.
לסיום שילוב לומדה עם מערכת למידה LMS הוא קריטי. בעצם כל לומד רואה אותה לומדה. אז איך הלומד ידע איזה קורסים עליו ללמוד? איך המנהלים ידעו מי למד מה?
לכן נדרשת מערכת למידה ממוחשבת LMS, שיודעת לנטר את הפעילות ולהציג לכל לומד את הלומדות המוקצות לו. המערכת הממוחשבת עוקבת אחר הפעילות ומאפשרת למנהל לקוח לבדוק בזמן אמת את הפעילות והציונים.
אנו מציעים לארגונים המעוניינים לנהל את הלמידה באמצעות שירות ניהול הלמידה שלנו במערכת LMS ב'ענן'. זה קל, מהיר, נוח.
הבנת תהליך הפיתוח של לומדות היא קריטית לחיסכון ואופטימיזציה של זמן הפיתוח.
התהליך שלנו מובנה אך גמיש, ומבטיח מסע חלק משלב הרעיון ועד למוצר הסופי. פיתחנו מאות לומדות לעשרות לקוחות מרוצים, והגישה המוכחת שלנו עונה באופן עקבי על המטרות שהוגדרו בתחילת הפיתוח.
שלב 1: צרכים
צוות פיתוח ההדרכה שלנו נפגש עם מומחי התוכן שלך כדי להבין את המוטיבציה והדרישות מאחורי פיתוח הלומדה. אנו מעריכים את מוכנות החומר, בין אם יש לך מצגות, קבצים, תמונות או רק ידע במוחם של המומחים שלך. מפגש ראשוני זה מניח את היסודות לפתרון הלומדה מותאם ויעיל.
שלב 2: שלב הפיתוח
שלב הפיתוח מורכב ממספר שלבים מובנים, שנועדו להיות מותאמים לצרכים הספציפיים שלך:
1. כתיבת תבנית הלומדה: אנו יוצרים תרשים ראשוני המתאר את הפרקים והנושאים של כלי הלימוד. תבנית זו מועברת אליך לאישור ומשמשת כמדריך גמיש לאורך כל תהליך הפיתוח.
2. פיצוח: אנו מפרקים את חומרי הגלם של הלקוח לאלמנטים קטנים יותר כדי לשלב אותם בצורה חלקה בתסריט הלומדה.
3. כתיבת תסריט: התסריט נכתב ועובר תהליך אימות משותף בין הצוות שלנו לבינך עד שהוא סופי ועונה על הציפיות שלך.
4. הפקה: הלומדות מיוצרות, בדרך כלל באמצעות מערכת Storyline, וכוללות קונספט גרפי מותאם למותג הלקוח, אינטראקציות, שאלות, תשובות, מדיה ותמונות והכל כדי להבטיח חווית למידה איכותית ואינטראקטיבית.
5. העלאה: הלומדה מועלית למערכת ניהול הלמידה LMS שלנו או נשלחת אליך להתקנה בשרתים שלך, כפי שהוחלט בתחילה.
הגישה המובנית אך הגמישה שלנו מבטיחה תהליך פיתוח חלק, המוביל למוצר סופי שמתאים למטרות שלך ומספק את הצרכים שלך.